بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض تبریک عید سعید فطر به خواهران و برادران

مروری کوتاه بر جلسات گذشته:

دراین درس ضمن اشاره به برخی اصول تحلیل تحت عنوان ،چند نکته روشی تلاش شد جریانهای سیاسی انقلاب اسلامی تا پایان دولت آقای هاشمی رفسنجانی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. به عبارت دقیق تر بعد از مروری گذرا بر جریانهای سیاسی تا قبل از روی کار آمدن جریانهای انقلابی و مذهبی (سالهای ابتدایی انقلاب جریانهای مهندس بازرگان، بنی صدر و...) مروری بر مبانی شکل گیری و رقابت جریانهای سیاسی با محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه روحانیون مبارز نمایندگان جریانهای راست و چپ.

در این درس بررسی شد که چگونه مبانی فکری خصوصا در حوزه اقتصاد با عث شکل گیری و تمایز این جریانها شد و در مسئله ای مانند بند «ج» و قانون کار و... چگونه این اختلافات به عرصه سیاسی وارد شد

همچنین در گذر تاریخ برخی تجارب عملی این جریانها در عرصه سیاسی مرور شد و مشاهده شد که چگونه برخی جریانها با نگاهی متصلب و متحجرانه نتوانستند هم گام امام خمینی رحمة الله علیه «اسلام ناب» ، ولایت فقیه و اقتضائات آن را در کنند، و جریانی دیگر بدون یک پایه فکری قوی و التقاط بجای اجتهاد، هرجند مدعی «اسلام ناب» و انقلابی بودن سرانجام به دامان غرب افتادند و از منتهی الیه نگاه های چپ شرقی به منتهی الیه لیبرال دمکراسی غرب وارد شد.

توقع است دانشجو در این کلاس نگاهی منطقی و نقادانه نسبت به جریانهای سیاسی پیدا کرده باشد و با ابزارهای ارائه شده بتواند این جریانها را نقد نماید، و بتواند امتداد تاریخی این جریانها را نیز تا به امروز پیگیری نماید.

دانشجو باید بتواند نسبت جریانهای سیاسی امروز را با جریانهای سیاسی مطرح شده در کلاس مشخص نماید و با معیارهای منطقی و تاریخی و نه با یک نگاه سیاسی و احساسی نقد نماید.