|
مطالعه جزوه (بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه نوشته مرتضی فیروزآبادی) + ارائه تحلیلی از وضعیت امروز انجمن حجتیه |
جلسه پنچم |
دانلود جزوه بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه از مرتضی فیروزآبادی
|
مطالعه جزوه (بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه نوشته مرتضی فیروزآبادی) + ارائه تحلیلی از وضعیت امروز انجمن حجتیه |
جلسه پنچم |
دانلود جزوه بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه از مرتضی فیروزآبادی
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت استاد گرامی و دوستان عزیز.
به نظرم تحلیل خانم ناظر تا حد زیادی کامل بود و بنده قصد تکرار مطالبی که ایشان فرموده بودند را ندارم.
فقط مسئله ای که اینجا پیش می آید این است که بنده هم در ابتدا قائل به این بودم که اعضای انجمن حجتیه انسان های خشکه مذهبی صرف هستند که باد به هر سمتی بوزد آن ها هم به همان سمت می روند و دولتها و حکومت ها برایشان تفاوتی ندارد و نیز این طایفه خطری برای جمهوری اسلامی نخواهند داشت. ولی هنگام مطالعه ی جزوه مشاهده کردم که حضرت امام در نقد این افراد مطالبی رو مطرح می کنند که علاوه بر این که نشان دهنده ی همان دید غلط این گروه نسبت به مسئله ی حکومت و اداره ی آن است، نشان دهنده ی بعضی شیطنت های بی سابقه ی اعضای این طیف است که نمونه اش در دوران شاه نبوده است.
این سخنان حضرت امام که فرمودند:
"... دسته ای دیگر از روحانی نماهایی که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا می دانستند و سر به آستانه ی دربار می سائیدند یک مرتبه متدین شده و بر روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آنهمه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند، تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بی شعور می گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می گویند مسئولین نظام کمونیست شده اند. تا دیروز مشروب فروشی و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) را مفید و راهگشا می دانستند، امروز از اینکه در گوشه ای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رح می دهد فریاد وا اسلاما سر می دهند. دیروز حجتیه ای ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابی شده اند. ولایتی های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته اند و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته اند و عنوان ولایت بر ایشان جز تکسب و تعیش نبوده است امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می خورند ..."
حال توجه به دسته بندی که از افراد این انجمن در جزوه آمده است خالی از لطف نیست. یعنی تقسیم بندی به سه لایه. لایه اول عناصر وابسته به رژیم ستمشاهی که یا مغرض بوده اند و یا کج فهم. لایه دوم عناصر عافیت طلب و لایه سوم اشخاص مومن و مسلمانی که صادقانه راه را اشتباه تشخیص داده بودند
بنده حدس می زنم که این خنثی و راحت طلب بودن مربوط به طیف دوم و سوم اعضای انجمن هست. همچنین می توان گفت که انتقاداتی که به عده ای از افراد موسوم به جناح راست در دهه ی شصت به خاطرحمایت از انجمن حجتیه وارد می شده به خاطر حمایت های این افراد از برخی شخصیت های لایه ی سوم انجمن بوده. اما درباره ی طیف اول میشه گفت که این افراد احتمالا از سر عدم بینش مناسب نسبت به معارف اسلام آن موضع گیری های بی سابقه و منافقانه که حضرت امام اشاره کرده اند را نداشتند بلکه با قصد و غرض اقدام می کردند و از جای دیگه دستور می گرفتند و در واقع، فعالیتهای خود چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب هدایت شده و هدفدار انجام داده اند.
با سلام و عرض ادب و احترام
طاعات و عبادات مشمول درگاه حق.
با عرض پوزش بدلیل تأخیر.
انجمن حجتیه که در ابتدا با هدف مقابله و رد بهائیت فعالیت خود را آغاز کرد به طور مشکوکی مورد حمایت ساواک و بعضی درباریان بود. بگونه ای که جلسات انها با تداخل ساواک مواجه نمی شد و در بحث اقتصادی بعضی از درباریان و بازاریان حامی مالی این انجمن به حساب می آمدند. و این امر از نظر نویسنده به دلیل اساسنامه ی این انجمن است که تاکید بر عدم دخالت انجمن در امور سیاسی است. این انجمن سیاست را از دین جدا دانسته و در دوران مبارزات علیه رژیم شاه هیچ گونه همراهی و همکاری از سوی این انجمن مشاهده نمی شود. د رحالی که با مراجعه به قران می توان به ضرورت مبارزه علیه طاغوت پی برد!
پس از انقلاب انجمن پس از مدتی اساسنامه را تغییر داد و سعی در همراهی با انقلاب نمود. اما با نگاهی به مواضع و تفکر این انجمن باقی ماندن روحیه دینداری بی خطر و عدم اعتقاد به تشکیل حکومت اسلامی و ولایت فقیه را می توان یافت.
در نگاه انجمن حجتیه اعتقاد به حضرت صاحب الزمان(عج) یک محبت و اعتقاد قلبی و صرفاً عبادی است. در این دیدگاه ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) به دو امر زمینه های منفی در جامعه و اعتقاد مردم به اسلام بر می گردد و نتیجه می گیرند که انسان منتظر بایستی خود و جامعه اش را نه در بعد اقتصادی اجتماعی و سیاسی بلکه فقط بعد اعتقادی بسازد و مهم تر آنکه بایستی نیروی خود را بالقوه نگه دارد تا حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) تشریف بیاورند و انقلاب جهانی را به ثمر برسانند.
از مبارزه با حکومت جور و ظلم و ستم که یکی از ارکان اصلی انتظار می باشد سخن به میان نیامده است. اصل مبارزه با ظلم و ستم بنابر روایات و آیات قرآن کریم از مهمترین وظایف مسلمانان است که متاسفانه در این دید به فراموشی نظری و بویژه عملی سپرده شده است.
نشانه های ظهور در دیدگاه انجمن عبارت اند از:
در اثر شیوع گناه و فحشا مردم بدترین خلق خدا روی زمین می شوند و خداوند آنها را به سه بلا دچار می کند: جور سلطان ، قحطی زمان و ستم حکام .مردم از هم بیزار و همدیگر را مورد لعن قرار داده و به روی هم آب دهان می اندازند و شهادت به کفر یکدیگر می دهند
در حقیقت ریشه های عدم اعتقاد انجمن حجتیه به مبارزه از اینجا نشات می گیرد. آنچه از فعالیت های انجمن برداشت می شود بحث دینداری خنثی است. بدین معنی که دینداری، هیچ خطری برای دیندار ندارد، دشمن ساز نیست با همه می سازد .
از جمله ایرادات وارده روند باصطلاح مبارزه که انجمن به آن معتقد است جایگزینی معلولها به جای علتهاست. انجمن روزگاری بهائیت را به عنوان صلی ترین دشمن تشخیص داد و اقدام به مبارزه با آن نمود. اما چگونگی مبارزه انجمن با بهائیت مبارزه با معلول ها بود و نه علتها.
چگونه است که وزرای بهایی شاه هیچگاه مورد نقد و برخورد و مبارزه انجمن قرار نگرفت؟ در زمانی بیش از نیمی از وزرای کابینه پهلوی بهایی بودند آنگاه انجمن حجتیه جهت مبارزه با بهائیت از همین رژیم اجازه می گرفت.
در بحث دین و سیاست موسس انجمن می گوید : اول شما یک افسر، یک پیشوا و رهبر معصوم... پیدا کنید، یک رهبری که بتواند اداره اجتماع کند روی نقطه عصمت نه عدالت... الان هم می گوییم حکومت اسلامی خوب است، شما آن مصداق حاکم اسلامی را نشان بدهید، آن کس که معصوم از خطا باشد نشان بدهید.
در حالی که با مراجعه به ایات و روایات می توان فهمید که بحث حکومت در اسلام بحث وظیفه است. استناد انجمن به چند روایت و برداشت غلطی از آن است.
ولایت فقیه مورد تایید انجمن در حقیقت همان ولایت عامه مراجع است. یعنی اعلم ترین فقها در عین اینکه همه مراجع ولایت دارند ایشان هم ولایت دارد. مشروعیت ولی فقیه از کانال دیگر فقهاست. ولایت فقیه مورد تاکید انجمن بیشتر از آنکه ولی و حاکم جامعه اسلامی باشد ناظر بر اجرای احکام دینی است.این دیدگاه متاثر از نظر مرجع انجمن، آیت ا... خوئی است که ولی فقیه را مذکِر می داند. در این دیدگاه دیگر چندان سخن از اختیارات ولی فقیه به میان نمی آید. این دیدگاه نیز با معنی ولایت در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) متفاوت است.
پس با شواهد و توضیحات بالا انجمن حجتیه با برداشت عوامانه از دین نوعی دینداری خنثی است که بر تقویت اعتقادات تأکید دارد و از وظایف منتظران صرفا بخش عبادی آن را مد نظر دارد ، نه مبارزه با ظلم و ستم را. دیدگاه این انجمن راجع به زمینه های ظهور سازش با هر حکومت و جامعه ی غیر دینی را به همراه دارد.
معتقدان به این انجمن افراد خطرناکی نیستند که به مبارزه علیه حکومت اسلامی بپردازند بلکه همانند فکری مسموم و مذموم است که سبب بیماری جامعه ی اسلامی می شود که متأسفانه در حال خزش در سطح جامعه است.
با سپاس
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت شما استاد گرامی و دوستان محترم
استاد متاسفانه بنده هر چه تلاش کردم تا جزوه ی مربوطه را دریافت کنم به خاطر اشکال در رایانه ام نتوانستم.
اما چیزی که از این انجمن در سالهای گذشته به ذهنم میرسد را بازگو میکنم.
این انجمن همانگونه که در جزوه ی آقای شکوهی آمده بود قبل از انقلاب به تعلیم مباحث دینی مپرداخت و جوانان بسیاری را که مشتاق یادگیری این مباحث بودند جذب کرده بود ولی همانطور که میدانیم از حکومت وسیاست چیزی به میان نمی آورد.
بنده به دلیل دسترسی نداشتن ونخواندن جزوه ترجیح میدهم مطلبی از سوی خود وبدون اطلاع بیان نکنم ولی در برخوردهایی که با برخی از اعضای این انجمن داشتم آنها را در مسائل اعتقادی افراطی دیدم و گاها دچار خرافات وانحرافاتی در دین.
البته استاد گرامی راهنمایی فرمایند که تا چه حد این برداشت من درست بوده است؟
متشکر والتماس دعا