عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما عزیزان؛

عرض تشکر دارم از سرورانی که در بحث مشارکت فرمودند و عرض گلایه از دوستانی که مشارکت نفرمودند.



إن‌شاء‌الله در جلسات آینده حتماً همه دوستان نکات و نظرات و خلاصه مطالب خود را در قسمت نظرات وبلاگ ارائه دهند.

هرچه جلوتر می رویم مباحث کتاب مهم تر و بحث برانگیزتر می شود. فلذا مطالعۀ دقیق و چندبارۀ کتاب، و همچنین مشارکت دوستان در بحث، لازم و اساسی است.



نظرات دوستان را در قسمت نظرات این پست پاسخ دادم.


جلسه چهار

صفحه 41 تا 51 | تا اول فصل سوم "نقش مردم در حکومت اسلامی"




یکشنبه 93/4/15 - ساعت 22:15 إلی 23:30
  نظرات مرتبط با صفحه 41 تا 51 کتاب "نگاهی گذرا..." را

تا قبل از ساعت 22:45 روز پنج شنبه در قسمت نظرات همین پست قرار دهید.


سروران عزیز! برادران و خواهران محترم،

لطفاً در همۀ جلسات، قسمت مربوطه را هرچه سریع تر مطالعه نمایید

و سؤالات خود را تا قبل از موعد کلاس ارسال نمایید.

متشکرم

----------------------------------------------

سورۀ مبارکۀ مریم آیه 43 :

یَٰـأَبَتِ إِنِّی‌ قَدْ جَآءَنِی‌ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی‌ٓ أَهْدِکَ صِرَ'طًا سَوِیًّا

«ای‌ پدر! بدرستیکه‌ از جانب‌ خدا به‌ من‌ علمی‌ رسیده‌ که‌ آن‌ علم‌ به‌ تو نرسیده‌ است‌. بنابراین‌ از من‌ پیروی‌ بنما؛ تا تو را به‌ راه‌ راست‌ و استوار راهنمایی‌ کنم‌.»

مرحوم علامه طهرانی در "درس خارج ولایت فقیه" خود، این آیه را از دلایل نقلی مسألۀ ولایت فقیه دانسته اند :

دلالت‌ آیه‌: «یَٰـأَبَتِ إِنِّی‌ قَدْ جَآءَنِی‌ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی‌ٓ أَهْدِکَ صِرَ'طًا سَوِیًّا»

بر لزوم‌ رجوع‌ به‌ أعلم‌ در قضاء، و إفتاء، و حکومت‌



فایل صوتی مقدمه ورود به بحث ولایت فقیه و کتاب "نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه-آیت الله مصباح یزدی"
به مدت 14 دقیقه و حجم 1 مگابایت :

لطفاً به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...



چون در این جلسه یادی از مرحوم علامه آیت‌الله حسینی طهرانی کردیم، عباراتی نیز از کتاب "وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام" ایشان نقل کنم :

وقتی‌ ایشان‌ حاکم‌ مسلمین‌ شد. حاکم‌ مسلمین‌ یک‌ مزایایی‌ و خصوصیّات‌ دیگری‌ پیدا می‌کند که‌ دیگر اگر انسان‌ تا بحال‌ نسبت‌ به‌ ایشان‌ آن‌ احترامات‌ و آن‌ دقّت‌ در عمل‌، آن‌ لزوم‌ اطاعت‌ و تبعیّت‌ را نداشت‌، بمجرّد نسبت‌ حاکم‌، آن‌ وظایف‌ الهی‌ بر گردن‌ انسان‌ می‌آید، یعنی‌ از همان‌ وقت‌ که ایشان‌ شدند حاکم‌ اسلام‌، یعنی‌ امرش‌، امر خداست‌، امر رسول‌ خداست؛ و بر همۀ مردم‌ واجب‌ است‌ از ایشان‌ اطاعت‌ کنند و تخلّف‌ از آن‌ جایز نیست‌ و ولایت‌ فقیه‌ الآن‌ در صورت‌ بیعت‌ فعلیّت‌ پیدا کرده‌ است‌، و از مرحلۀ انشاء به‌ فعلیّت‌ رسیده‌ و حاکم‌ فعلی‌ در خارج‌ متحقّق‌ شده‌ است‌. در اسلام‌ هم‌ دو حاکم‌ معنا ندارد، هزار نفر مجتهد می‌توانند در یک‌ زمان‌ باشند ولی‌ حاکم‌ دو تا نمی‌شود. حاکم‌ اسلامی‌ یکی‌ است‌ و حکمش‌ هم‌ نافذ است‌ حتی‌ بر مجتهدین‌ دیگر.

اگر حاکم‌ حکمی‌ بکند بر همۀ مسلمین‌ واجب‌ است‌ اطاعت‌ کنند و حتی‌ بر مجتهدی‌ أعلم‌ از حاکم‌، یعنی‌ اگر در یک‌ زمانی‌ روی‌ بعضی‌ از جهات‌ حاکم‌ اسلام‌ أعلم‌ نبود، و حکمی‌ کرد، بر مجتهدین‌ اعلم‌ از حاکم‌ هم‌ واجب‌ است‌ از آن‌ حاکم‌ اطاعت‌ کنند. شنیده‌اید که‌ مثلاً در رؤیت‌ هلال‌ اگر حاکم‌ حکم‌ کند امشب‌ اوّل‌ شوّال‌ است‌ بر همه‌ واجب‌ است‌ که‌ از او اطاعت‌ کنند. یعنی‌ حتّی‌ مجتهدین‌ اعلم‌ از او هم‌ فردا باید روزۀ خود را بخورند.

 ...

بنابراین‌ از آن‌ ببعد مجتهدین‌ دیگر از نقطه‌ نظر مدارک‌ شرعی‌ نمی‌توانند با ایشان‌ در اُمور حکومتی‌ مخالفت‌ کنند؛ گر چه‌ آراءشان‌ در مسائل‌ شرعی‌، و فهم‌ از آیات‌ قرآن‌ و اخبار و امثال‌ آن‌ محترم‌ است؛ امّا در مسائل‌ سیاسی‌ واجتماعی‌ و آن‌ مسائلی‌ که‌ راجع‌ به‌ حکومت‌ اسلام‌ است‌، و حکومت‌ را حکومت‌ واحد می‌کند، باید تابع‌ حاکم‌ باشند؛ و دیگر اظهار آراء و نظریّه‌هایی‌ که‌ نسبت‌ به‌ این‌ حکومت‌ تزلزلی‌ می‌آورد و شکستی‌ وارد می‌کند جایز نیست.

 ...

الآن‌ در تمام‌ مملکت‌ یک‌ دکان‌ شراب‌ فروشی‌ پیدا نمی‌شود، دخترها با دامن‌های‌ کوتاه‌ و پسرها هم‌ با همان‌ شلوارهای‌ کذائی‌ اینها همه‌ جلو چشم‌ ما بود. دیگر اینها هیچکدام‌ بحمدالله‌ دیده‌ نمی‌شود. آیا اینها از مزایای‌ حکومت‌ اسلام‌ نیست‌؟ و علاوه‌ بر این‌ شما چه‌ می‌خواهید؟ آیا دوست‌ دارید دو مرتبه‌ جلوی‌ محمّد رضا تا کمر خم‌ بشوید؟ یا جلوی‌ همان‌ اشرف‌ خانم‌ که‌ اوّل‌ قاچاقچی‌ دنیا بود؛ و صندوقهای‌ هروئین‌ را خودش‌ از مرز وارد می‌کرد تا کمر خم‌ بشوید و دست‌بوسی‌ کنید؟ این‌ است‌؟ اگر این‌ را می‌خواهید، مبارکتان‌ باشد. إِنَّ اللَهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی‌ یُغَیِّرُو مَا بِأَنفُسِهِمْ. امّا اگر آنرا نمی‌پسندید؛ باید با این‌ مشکلات‌ بسازید، و شکّی‌ نیست‌ که‌ عزّت‌ با راحتی‌ و خوش‌ خوراکی‌ و تنّعم‌ نمی‌سازد؛ بلکه‌ عزّت‌ با تحمّل‌ مشکلات‌ و صبر و قناعت‌ توأم‌ است‌. أئمّۀ ما، پیغمبر عظیم‌ الشأن‌ ما اینطور بوده‌اند و راه‌ همین‌ است.

 ...

تشکیل‌ حکومت‌ اسلام‌ و خروج‌ از زیّ کفر و ولایت‌ اجنبیّ، از یهود و نصاری‌ و مجوس‌ و مشرکین‌ و مادیّین‌ و منافقین‌، از واجب‌ترین‌ فرائض‌ الهی‌ و از ثمر آفرین‌ترین‌ درختی‌ است‌ که‌ با آن‌ شخص‌ مسلم‌ می‌تواند از بقیّۀ مزایا و بهره‌های‌ انسانی‌ بشری‌ خود، چه‌ فطری‌ و چه‌ عقلی‌ و چه‌ شرعی‌ بهره‌ور شود؛ و گرنه‌ از اسلام‌ جز اسمی‌ و از قرآن‌ جز درسی‌ و از حجّ جز صورتی‌ و از نماز جز پیکری‌ باقی‌ نخواهد ماند.

 ...

امروز پرچم اسلام به دست آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی است و هر کس ایشان را تضعیف کند اسلام را تضعیف کرده است و برهمین اساس عمده تلاش دشمنان تضعیف ایشان و مساله ولایت‌فقیه است؛ وظیفه ما این است که مساله ولایت‌فقیه را به طرز متقن برای مردم بیان کرده و آنان را آگاه سازیم که تنها راه نجات اجرای کامل دستورات اسلام است و اگر نقص و مشکلی در جامعه وجود دارد منشاء آن ولایت‌فقیه و اسلام نیست بلکه دسیسه‌های اجانب یا کوتاهی خود مسلمین است.