بسم رب الشهدا والصدیقین

بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد مفتخر است تا در ایام ماه مبارک رمضان طرح مطالعاتی "شهید نظم بجنوردی" در موضوعات "ولایت فقیه" و "جریان شناسی سیاسی پس از انقلاب" را برگزار نماید.

با توجه به نیاز دانشجویان و سایر اقشار مردم به آگاهی در مورد مقوله ی ولایت فقیه و نیز اهمیت موضوع جریانشناسی سیاسی با توجه  به نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دوره مطالعاتی شهید نظم بجنوردی برای فعالین فرهنگی و سیاسی در نظر گرفته شده است.

به دلیل نزدیکی بیش از حد به انتخابات سال آینده و نبود فرصت کافی برای برگزاری طرح های اینچنینی، بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد ناچار شد تا این طرح را در ایام ماه مبارک رمضان و به صورت مجازی برگزار کند. امیدواریم تا این طرح بتواند برای مخاطبین مفید واقع شود. پیشاپیش به سبب  وجود احتمالی برخی کمبودها و ناپختگی ها در این طرح از شرکت کنندگان عذرخواهی می نماییم. 

زمان برگزاری طرح 8 تیرماه تا 8 مردادماه هر هفته در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه می باشد.

مکان برگزاری طرح در همین وبلاگ می باشد.

 

نحوه ی برگزاری طرح به شرح زیر است:

در ابتدای دوره جزوات و منابع مطالعاتی دوره به صورت اینترنتی در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. در کنار این منابع، منابع کمکی و جانبی چه به صورت دیجیتالی و اینترنتی و چه به صورت مکتوب به شرکت کنندگان معرفی می گردد.

در گام بعد جدول مطالعاتی جلسات طرح در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. در این جدول قسمت هایی که در هر جلسه باید توسط شرکت کنندگان مطالعه شود آورده شده است.

در جلسات طرح ابتدا در نوبت صبح کلاس جریان شناسی سیاسی برگزار خواهد شد. به دلیل مشغله ی استاد زمان برگزاری این کلاس در بازه ساعات 10 الی 12 صبح به صورت متغیر خواهد بود(در ادامه توضیحات کامل درباره ی نحوه ی برگزاری دقیق این کلاس ارائه خواهد شد). در نوبت شب نیز کلاس ولایت فقیه از ساعت 22:15 الی23:30 به صورت ثابت برگزار خواهد شد.


کلاس ولایت فقیه:

در این کلاس شرکت کنندگان موظف اند تا در موعد مقرر قسمت های مشخص شده را مطالعه نمایند و از هنگام شروع جلسه راس ساعت 22:15 تا 22:45 چکیده مطالب و نکات قسمت خوانده شده و نظرات خود را در وبلاگ قرار داده و به بحث و تبادل نظر درباره ی نظرات سایرین بپردازند. بعد از این قسمت مربی دوره به بررسی یک به یک یا کلی نظرات می پردازد و نیز به پرسش ها و شبهات پاسخ می دهد و در انتها جلسه را ختم می کند.این کلاس این امکان را برای شرکت کنندگان فراهم می آورد تا از محیط مباحثه برای یادگیری هرچه بیشتر مباحث استفاده کرده و نیز  پس از آن به صورت آنلاین پاسخ پرسش های خود را دریافت نمایند.

کلاس جریان شناسی:

شرکت کنندگان در طرح موظف اند تا در موعد مقرر قسمت های مشخص شده را مطالعه کنند و اطلاعات جانبی خود در مورد بازه ی زمانی مورد مطالعه از تاریخ سیاسی کشور را بالا ببرند. در ابتدا ی جلسه جریان شناسی مربی در وبلاگ حاضر شده و چکیده وخلاصه و گاه فعالیت های مورد نیاز شرکت کنندگان در طرح به همراه حوادث و اتفاقات خاص دوره ی زمانی در حال مطالعه را در وبلاگ قرار می دهد. بعد از این مرحله شرکت کنندگان سوالات و شبهات خود را مطرح می کنند. سپس مربی هر چند ساعت یک بار به تمامی مباحث و شبهات و پرسش های مطرح شده تا آن موقع می پردازد و این روند تا جلسه ی بعد و موضوع بعد ادامه خواهد داشت. از این رو در کلاس جریان شناسی این امکان برای شرکت کنندگان فراهم می آید که در صورت مطالعه ی به موقع قسمت های مطالعاتی بتوانند در هر ساعت از شبانه روز از مباحث مطرح شده در کلاس استفاده کنند و پاسخ سوالات خود را نیز حداکثر پس از چند ساعت دریافت کنند.


شرکت کنندگان می توانند از اینجا به جزوات طرح مطالعاتی"شهید نظم بجنوردی"دسترسی پیدا کنند.


*************************************************


تذکر1  جزوات اصلی در نظر گرفته شده برای شرکت کنندگان در طرح از نظر حجم و محتوا سبک و در حد متوسط پیش بینی شده اند لذا از شرکت کنندگان محترم درخواست می شود تا برای ملکه شدن مباحث به یک بار مطالعه کردن قسمت های مطالعاتی و نیز مطالعه ی تنهای جزوه ی اصلی اکتفا نکنند و حتما در صورت توان چندین بار بخش های مطالعاتی را مطالعه کنند و از جزوات کمکی نیز برای تسلط هر چه بیشتر بر مباحث استفاده نمایند.

تذکر2  به دلیل حضور خواهران و برادران در طول طرح از شرکت کنندگان محترم درخواست می شود تا از انجام اعمال و رفتارها و شوخی های نا به جا خودداری نمایند و از قرار دادن نظرات بی ارتباط با فضای علمی طرح جدا پرهیز کنند.

-----------------------------------------------------------------------

جدول زمانبندی کلاس جریان شناسی متعاقبا اعلام خواهد شد

**************************************

 جدول زمانبندی کلاس های ولایت فقیه طرح مطالعاتی شهید نظم بجنوردی

 

جلسه اول

یکشنبه 8/4/ 93   تا ص 15- پیش فرضهاى نظریه ولایت فقیه (در همۀ جلسات، خودِ این مبحث داخل نیست)

جلسه دوم

سه شنبه 10/4/93    تا ص 29 - سکولاریزم از نگاه برون دینى

جلسه سوم

پنجشنبه 12/4/93          تا ص 41- اقلّى یا اکثرى بودن دین

جلسه چهارم

یکشنبه 15/4/93     تا ص 51 - نقش مردم در حکومت اسلامی

جلسه پنجم

سه شنبه17/4/93           تا ص 66 - دو شرط لازم براى انجام این تحقیق

جلسه ششم

 پنجشنبه 19/4/93                     تا ص 79 - اثبات ولایت فقیه

جلسه هفتم

یکشنبه 22/4/93                                   تا ص 96-  ادلّۀ نقلی

جلسه هشتم

سه شنبه 24/4/93         تا ص 105-  مفهوم ولایت مطلقه فقیه

جلسه نهم

پنجشنبه 26/4/93             تا ص 120-  مرجعیت و ولایت فقیه

جلسه دهم

یکشنبه 29/4/93               تا ص 135-  خبرگان و ولایت فقیه

جلسه یازدهم

سه شنبه 31/4/93                            تا ص 141-  اشکال دور

جلسه دوازدهم

پنجشنبه 2/5/93                                                 تا پایان کتاب