جلسه شش |
ص66 تا ص 79 | تا ابتدای "اثبات ولایت فقیه" |
پنج شنبه 93/4/17 - ساعت 22:15 إلی 23:30
برادران و خواهران محترم! 1- نقدها، سؤالات و نکات خود و 2- برداشت شما از مطالب و خلاصۀ بحث این جلسه را لطفاً تا قبل کلاس یا در نیم ساعت ابتدای کلاس، در قسمت نظرات همین پست درج بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام خدمت استاد گرامی ودوستان محترم
خلاصه ی جلسه ی هفتم صفحات 79تا96:
مسئله ای که در ارتباط با اداره امور جامعه هم برای پیامبر(ص)وامام معصوم وهم برای فقیه وجود دارد بحث ولایت تشریعی آنان است.
ومیدانیم که ولایت تکوینی فقط از آن خداوند است.
ولایت تشریعی یعنی ولایت قانونی یعنی این که فرد حق تصرف در زندگی افراد جامعه را بوسیله ی وضع و اجرای قوانین داشته باشد ودیگران ملزم به تسلیم دربرابر اوباشند.
ازآنجا که مسئله ی ولایت فقیه دنباله ی بحث امامت است برخی تصور کرده اندمسئله ی ولایت فقیه از مباحث اصول دین و علم کلام است بنابراین مانند بحث اثبات وجود خدا هر کسی خودش بایدبرودوتحقیق کندوخلاصه این که این بحث تقلیدی نیست.
اما همانگونه که در جزوه مطالعه کردیم به دلایلی این تصور نا به جاست.
به هر حال باید توجه داشت که موضوع اثبات ولایت فقیه یک موضوع تخصصی است که تحقیق در آن ابزارها وتخصص خاص خود را می خواهد.
ادله ی اثبات ولایت فقیه به دو دسته تقسیم میشوند:1-ادله ی عقلی2-ادله ی نقلی
دلیل عقلی اول:
1-ضرورت وجود حکومت برای جلوگیری از فساد.بی نظمی.هرج ومرج....
2-در راس حکومت ایده آل ومطلوب امام معصوم علیهم السلام وجود دارد.
3-انتخاب نزدیکترین مرتبه به حدمطلوب در صورت دسترسی نداشتن به حدمطلوب وایده آل آن امر
4-نزدیکی یک حکومت به حکومت معصوم(ع)در سه امرمتبلور میشود:
فقاهت.تقوا.کارآیی در مدیریت
دلیل عقلی دوم :
1-ولایت بر مالها وجانهای مردم تنها حق خدای متعال است وولایت فقیه بانصب واذن خداوند مشروعیت می یابد
2-این حق تصرف در اعراض ونفوس مردم از سمت خدا به پیامبر(ص)وامامان(ع)داده شده است
3-زمانی که مردم از وجودرهبر معصوم محروم اندخداوند اجازه ی اجرای احکام اجتماعی اسلام را به کسی دیگر داده است
4-فقیه جامع الشرایط یعنی کسی که صلاحیتش در دوامرتقوا وکارآیی در مقام مدیریت از دیگران بیشتر است.
باتشکروالتماس دعا